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Public & International Affairs

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LocationEmail AddressProgram Website
209 Glendon Hall, Glendon Campuspublicaffairs@glendon.yorku.caglendon.yorku.ca/gspia/

The Master’s in Public & International Affairs is a central activity of the Glendon School of Public and International Affairs. The purpose of the program is to prepare students to assume leadership roles in public institutions, whether they be governmental or nongovernmental organizations, at the provincial, federal, or international level, or to develop and apply expertise about public institutions, as with careers in journalism or business-government relations. This is achieved through a combination of course work and an internship. Students also have the option of completing a major research paper.

The curriculum includes standard courses in policy analysis, public management and research methods. Students are introduced to such matters as governance models, policy formulation and implementation as well as more practical aspects such as briefing notes and memoranda to Cabinet.

At the same time, the curriculum develops students’ capacities along four dimensions:

  1. Public Affairs : Students develop an understanding of how the processes of policy making and public management are shaped by structures and forces beyond the public sector. They examine how public decision making is led and constrained by economic processes and actors. Students also look at the relationship between state structures and civil society, exploring the emergence of new forms of governance that transcend state and civil society.
  2. Bilingualism : Key to the program is graduating fully bilingual leaders. There is a strong presence of both Anglophones and Francophones among the student body. Students pursue their studies in English and French. All professors and personnel are also bilingual. Guest lectures, colloquia and seminars are conducted in both official languages. Student exchanges to partner universities further strengthen the bilingualism of students. This focus on bilingualism responds to demand from federal and provincial governments for fully bilingual leaders and public service employees.
  3. Interdisciplinarity :  The program draws upon several disciplines and areas including Canadian studies, economics, history, international studies, law, philosophy, political science, sociology and women’s studies. Only an interdisciplinary approach can capture the wealth of interrelationships at play within this understanding of public affairs.
  4. International context : The curriculum places Canadian public institutions in their international context. For instance, students explore how public decision-making is structured by international economic and social forces. They analyze how the Canadian state functions within an international system of state structures and international organizations through which public goods and issues increasingly are conceived on a global basis. It is critical that future public leaders comprehend these international processes of change, and can develop the appropriate strategies.

La maîtrise en affaires publiques et internationales occupe une position-clé au sein de l’École d’affaires publiques et internationales de Glendon. Le programme a pour but de préparer les étudiants à assumer un rôle de leadership au sein d’organismes gouvernementaux et non gouvernementaux au niveau provincial, fédéral ou international, ou bien de leur transmettre une expertise en lien avec les organisations publiques qu’ils pourront ensuite appliquer dans leur carrière de choix que ce soit dans le journalisme, dans un poste lié aux rapports entre les secteurs publics et privés, ou toute autre activité professionnelle. Les travaux de cours et le stage sont censés aider l’étudiant à atteindre ces objectifs. Ils ont aussi l’option d’écrire un mémoire de recherche.

Le programme comprend des cours d’analyse des politiques, de gestion publique et de méthodes de recherche. De plus, les étudiants sont initiés à des sujets tels que les modèles de gouvernance, l’imputabilité, la formulation et la mise en oeuvre des politiques, de même que des aspects plus pratiques tels que les notes de breffage et les mémoires au Cabinet.

Le programme s’appuie sur quatre dimensions fondamentales propres à la vie publique:

  1. Les affaires publiques : Les étudiants développent une connaissance de la façon dont le processus d’élaboration des politiques et de gestion publique est influencé par des structures et des forces qui dépassent le secteur public. Ils étudient l’impact des systèmes et des acteurs économiques sur les prises de décision dans le secteur public. Ils explorent aussi l’émergence de nouvelles formes de gouvernance qui transcendent l’État et la société civile.
  2. Le bilinguisme :  L’un des objectifs primordiaux de notre programme est de former des leaders parfaitement bilingues. Ceci explique la forte présence d’anglophones et de francophones parmi nos étudiants . Tous les professeurs et les membres du personnel sont bilingues, et les étudiants étudient en anglais et en français. Les conférences, les colloques et les séminaires se donnent dans une des deux langues officielles. Les échanges avec l’une de nos universités partenaires permettent aux étudiants de perfectionner leur connaissance de l’autre langue. Cet accent que nous mettons sur le bilinguisme est en réponse aux gouvernements fédéral et provinciaux qui exigent des leaders et des fonctionnaires parfaitement bilingues.
  3. Une approche interdisciplinaire : Notre programme fait appel à plusieurs disciplines et domaines d’études, notamment les études canadiennes, la science économique, l’histoire, les études internationales, le droit, la philosophie, la science politique et les études des femmes. Nous sommes persuadés que ce n’est qu’à travers une approche interdisciplinaire que l’on peut véritablement saisir toute la complexité des rapports qui façonnent le domaine des affaires publiques.
  4. Un contexte international : Notre programme situe les institutions publiques canadiennes dans leur contexte international. Les étudiants examinent comment le processus décisionnel dans le secteur public est structuré par des forces économiques et sociales internationales. Ils analysent le fonctionnement de l’État canadien au sein d’un système mondial constitué de structures étatiques et d’organisations internationales où de plus en plus les biens et les questions publics sont examinés dans une perspective mondiale. Il incombe aux futurs leaders de la vie publique de comprendre ces processus de changement internationaux et d’élaborer des stratégies en conséquence.

ADMISSION REQUIREMENTS / CONDITIONS D’ADMISSION

Candidates must have completed an honours undergraduate degree program or equivalent (typically a four-year program with full-time enrolment) from an accredited post-secondary institution with a minimum grade point average of B+ in the final two years of study is required. Experience in public sector employment is desirable but not required.

Applicants are required to be proficient in at least one of Canada’s official languages with at least a working knowledge of the other language.

Admission decisions are based on academic performance and linguistic capability, three reference letters, and the applicant’s statement of research interests.

Les candidats devront :
1. avoir terminé un programme de baccalauréat spécialisé ou l’équivalent (généralement un programme de quatre ans à temps plein) dans un établissement postsecondaire accrédité, et avoir obtenu une moyenne pondérée minimale de « B+ » au cours des deux dernières années d’études. Une expérience de travail dans le secteur public est souhaitée, mais pas requise.

2. maîtriser au moins une des langues officielles du Canada et avoir une connaissance pratique de la deuxième langue officielle.

L’admission dépend des éléments suivants : le rendement universitaire, les capacités linguistiques, trois lettres de références et la lettre d’intention.

A. Proof of English language proficiency is demonstrated by:

1. the first language being English; OR

2. completion of at least two years of full-time study at an accredited university in a country (or institution) where English is the official language of instruction, OR

3. a minimum Test of English as a Foreign Language score of 600 (paper based) or 250 (computer based) or York English Language Test score of Band 1 or equivalent.

B. Proof of French language proficiency is demonstrated by:

1. the first language being French; OR

2. completion of at least two years of full-time study at an accredited university in a country (or institution) where French is the official language of instruction. OR

3. a minimum Test de Français International score of 455 in each of the Listening and Reading sections. OR

4. a minimum level C1 in the TCF test (compulsory test only). OR

5. a minimum level C1 in the DALF test.

6. a minimum level C1 in the oral comprehension, oral expression, written comprehension and written expression of the TEF test.

A.Un des critères suivants établit la preuve de la maîtrise de l’anglais:

1. la langue maternelle est l’anglais ; OU

2. un minimum de deux années d’études à plein temps dans une université accréditée dans un pays (ou un établissement) où l’anglais est la langue officielle d’enseignement ; OU

3. un score minimal de 600 (sur papier) ou de 250 (sur ordinateur) au test Test of English as a Foreign Language avec classement dans la catégorie 1 ou l’équivalent au test York English Language Test.


B.Un des critères suivants établit la preuve de la maîtrise du français:

1. la langue maternelle est le français ; OU

2. un minimum de deux années d’études à plein temps dans une université accréditée dans un pays (ou un établissement) où le français est la langue officielle d’enseignement ; OU

3. un score minimal de 455 dans les sections Écoute et Lecture duTest de Français International ; OU

4. un niveau minimal de C1 au test TCF (seulement le test obligatoire est demandé) ; OU

5. un niveau minimal de C1 au test DALF.

6. un niveau minimum C1 aux épreuves de compréhension orale, d’expression orale, de compréhension écrite et d’expression écrite du TEF.

A.Proof of working knowledge of English is demonstrated by:

1. completion of a minimum of one full-year university disciplinary course(s) with a minimum grade of B+, undertaken in the English
language in the last three years of study; OR
2. completion of a minimum of one full-year advanced English as a second language university course with a minimum grade of B+, in the last three years of study. Students are required to submit a sample of their written work and the course(s) syllabus(bi). A (telephone) interview may also be requested; OR
3. a minimum Test of English as a Foreign Language score of 550 (paper based) or 213 (computer based) or York English Language Test score of Band /6 or equivalent.

B. Proof of working knowledge of French is demonstrated by:

1. completion of a minimum of one full-year university disciplinary course with a minimum grade of B+, undertaken in the French
language in the last three years of study; OR
2. completion of a minimum of one full-year advanced university French as a second language course with a minimum grade of B+, in the last three years of study. Students are required to submit a sample of their written work and the course(s) syllabus(bi). A (telephone) interview may also be requested; OR
4. a minimum level B2 in the TCF test (compulsory test only); OR
5. a minimum level B2 in the DELF test.
6. a minimum level B2 in the oral comprehension, oral expression, written comprehension and written expression of the TEF test.

A. Un des critères suivants satisfait l’exigence de la connaissance pratique de l’anglais:
1. un minimum d’un cours-année en anglais dans une discipline quelconque au niveau universitaire avec une note minimale de B+. Le ou les cours doivent avoir été complétés au cours des trois années précédentes ; OU
2. un minimum d’un cours-année avancé de langue seconde en anglais au niveau universitaire avec une note minimale de B+. Le ou les cours doivent avoir été complétés au cours des trois années précédentes. Un exemplaire des travaux écrits, de même que les syllabus du ou des cours, est exigé. Une entrevue (téléphonique) peut être aussi requise ; OU
3. un score minimal de 550 (sur papier) ou de 213 (sur ordinateur) au test Test of English as a Foreign Language avec classement dans la catégorie 6 ou l’équivalent au test York English Language Test.

B. Un des critères suivants satisfait l’exigence de la connaissance pratique du français:
1. un minimum d’un cours année universitaire en français dans une discipline quelconque au niveau universitaire avec une note minimale de B+. Le ou les cours doivent avoir été complétés au cours des trois années précédentes ; OU
2. un minimum d’un cours-année avancé de français langue seconde au niveau universitaire avec une note minimale de B+. Le ou les cours doivent avoir été complétés au cours des trois années précédentes. Un exemplaire des travaux écrits, de même que les syllabus du ou des cours, est exigé. Une entrevue (téléphonique) peut aussi être requise ; OU
3. un score minimal de 305 dans les sections Écoute et Lecture du Test de Français International ; OU
4. un niveau minimal de B2 au test TCF (seulement le test obligatoire est demandé) ; OU
5. un niveau minimal de B2 au test DELF
6. un niveau minimum B2 aux épreuves de compréhension orale, d’expression orale, de compréhension écrite et d’expression écrite du TEF.

Students who have completed advanced level courses (i.e., only graduate level) offered by accredited universities or colleges or other accredited professional development courses which overlap significantly with courses in the Graduate Program in Public & International Affairs, may be able to apply for advanced standing. General procedures for awarding advanced standing are determined by the Graduate Program Director in consultation with the Faculty of Graduate Studies.

Les étudiants ayant complété des cours de deuxième cycle offert par des universités accrédités ou des cours de développement professionnel accrédités dont le contenu reprend de manière significative les cours de maîtrise en affaires publiques et internationales, peuvent faire une demande d’équivalence de cours. La procédure générale d’attribution des équivalences de cours est déterminée par le directeur de l’École d’affaires publiques en consultation avec la Faculté d’études supérieures.

DUAL DEGREE PROGRAM
MASTER OF PUBLIC & INTERNATIONAL AFFAIRS and MASTER EN ADMINISTRATIONS PUBLIQUE DE L’INSTITUT D’ÉTUDES POLITIQUES DE L’UNIVERSITÉ DE STRASBOURG OR
DUAL DEGREE PROGRAM MASTER OF PUBLIC AND INTERNATIONAL AFFAIRS, YORK UNIVERSITY and MASTER EN AFFAIRES EUROPÉENNES ET INTERNATIONALES, UNIVERSITÉ DE STRASBOURG

York University and the Université de Strasbourg offer a Dual Degree program involving York’s bilingual Master’s Degree in Public & International Affairs and the Master en Administration Publique de l’Institut d’Études Politiques de l’Université de Strasbourg OR the Master’s Degree in Public & International Affaires and the Master en affaires européennes et internationales.

A small and select number of students from each institution complete their first year of academic studies in the Master’s in Public & International Affairs at Glendon College.

The second year of their academic studies is then completed in the Master en Administration publique at the Institut d’Études Politiques of the Université de Strasbourg or the Master en affaires européennes et internationales at the Institut d’Études Politiques of the Université de Strasbourg.

Students are eligible to take courses in one of the three following specializations:

  • International relations: negotiations and international expertise
  • International relations: borders: cooperation and conflicts
  • International relations: globalization and transnational issues

Following the successful completion of these two years of study, the first in Toronto, Canada, and the second in Strasbourg, France, students receive two graduate degrees, one from each institution.

The Dual Degree program with the Université de Strasbourg offers the opportunity to combine the domestic and international aspects of public affairs not only in theory but also in practice. Students take courses at two leading universities and learning from studying with faculty members with a wide range of expertise on both sides of the Atlantic. Anglophone students consolidate their knowledge of the second official language by being immersed in a native francophone environment. Strasbourg, the seat of the European Parliament and Council of Europe, also offers many intellectually stimulating opportunities for Dual Degree candidates.

ADMISSION REQUIREMENTS

York University candidates for the dual degree program must have completed an honours undergraduate degree program or equivalent (typically a four-year full-time program) from a recognized postsecondary institution with a minimum grade point average of B+ in the final two years of full-time equivalent study. Experience in public sector employment is desirable but not required.

Applicants are required to be proficient in at least one official language (English or French) with at least a working knowledge of the other official language. In order to function in a French-speaking environment and university, “working knowledge” is defined for admission to the dual degree program as university-level command of spoken and written English and French.

Admission decisions are based on academic performance and linguistic capability, three reference letters and the applicant’s statement of research interests. Only superior candidates are selected for the dual degree program.

PROGRAMME DE DOUBLE DIPLÔME
MAÎTRISE EN AFFAIRES PUBLIQUES ET INTERNATIONALES et le MASTER EN ADMINISTRATIONS PUBLIQUE DE L’INSTITUT D’ÉTUDES POLITIQUES de L’UNIVERSITÉ DE STRASBOURG OU
MAÎTRISE EN AFFAIRES PUBLIQUES ET INTERNATIONALES et le MASTER EN AFFAIRES EUROPÉENES ET INTERNATIONALES de L’UNIVERSITÉ DE STRASBOURG

L’Université York et l’Université de Strasbourg ont un programme conjoint de double diplôme, offert aux étudiants de la maîtrise bilingue en affaires publiques et internationales du College Glendon et à ceux du master en administration publique de l’Institut d’études politiques de l’Université de Strasbourg ou la maîtrise bilingue en affaires publiques et internationales du College Glendon et à ceux du master en affaires européennes et internationales de l’Institut d’études politiques de l’Université de Strasbourg.

La deuxième année d’études se déroule à l’Institut d’études politiques de l’Université de Strasbourg, où les étudiants des deux universités suivront les cours du master en administration publique ou le master en affaires européennes et internationales. Quatre parcours distincts leur sont disponibles : Politiques européennes et affaires publiques, Sécurité extérieure et intérieure de l’Union européenne, Histoire des relations internationales et processus d’intégration régionale et Administrations locales et régionales en Europe.

Après avoir réussi ces deux années d’études, la première à Toronto et la deuxième à Strasbourg, les étudiants recevront deux diplômes d’études de deuxième cycle, un de chacun des établissements.

Le programme de double diplôme avec l’Université de Strasbourg offre la possibilité de combiner les aspects nationaux et internationaux des affaires publiques dans un cadre à la fois théorique et pratique. On pourra suivre les cours de deux universités de pointe et recevoir l’enseignement de professeurs dont les domaines de spécialisation sont nombreux et variés. Les étudiants anglophones pourront consolider leur maîtrise de leur deuxième langue officielle grâce à l’immersion dans un milieu où le français est la première langue. Strasbourg, siège du Parlement européen et du Conseil de l’Europe, regorge d’occasions stimulantes sur le plan intellectuel pour les candidats au double diplôme

CONDITIONS D’ADMISSION

Les candidats au double diplôme de l’Université York doivent avoir terminé un programme de baccalauréat spécialisé ou l’équivalent (généralement un programme de quatre ans à temps plein) dans un établissement postsecondaire accrédité, et avoir obtenu une moyenne pondérée minimale de « B+ » au cours des deux dernières années d’études. Une expérience de travail dans le secteur public est souhaitable, mais pas requise.

En plus de la maîtrise d’une des deux langues officielles, les candidats doivent avoir une connaissance pratique de la deuxième langue. Pour être admis au programme de double diplôme et afin de pouvoir fonctionner dans un environnement et une université francophones, l’expression «connaissance pratique» signifie une connaissance écrite et parlée des deux langues au niveau universitaire.

L’admission est basée sur le rendement universitaire, les capacités linguistiques, trois lettres de références et la lettre d’intention. Seuls les meilleurs candidats seront sélectionnés pour le programme de double diplôme.

DEGREE REQUIREMENTS/EXIGENCES RELATIVES À L’OBTENTION DU DIPLÔME

Master’s in Public & International Affairs Degree by Coursework

Students must successfully complete five terms of full-time study comprised of a total of 45 credits in coursework as follows:

Public & International Affairs 6200 1.5: Colloquium: Canada and its Place in the World. Students are required to participate in the colloquium in their first two terms for a total of 3.0 credits.

Public & International Affairs 6000 3.0: Public Management

Public & International Affairs 6001 3.0: The Policy Process

Public & International Affairs 6002 3.0: Economics and Public Policy

Public & International Affairs 6003 3.0: Research Methods

Public & International Affairs 6100 3.0: Capstone Seminar

Public & International Affairs 6400 6.0: Internship. Students unsuccessful in obtaining an internship must take 6 additional elective credits.

Students are expected to complete an internship (with a federal or provincial government, non-governmental organization or international organization), normally during the summer between Year I and Year II. Students must apply for an internship and must enrol in Public & International Affairs 6400 6.0.

+21 credits in elective courses.

Normally, students in the program complete the equivalent of seven 3.0 courses in their first year of study and the equivalent of six 3.0 courses in their second year of study.

Students are required to take at least one-third of course credits in their second language, English or French. In a given year, approximately half the courses are offered in English and half in French.

PROGRAM ENTRY

The MPIA program can be completed on a full-time basis. Entry is fall term.

PROGRAM LENGTH

The expected degree completion time for full-time master’s students is 5 terms. For those students who complete degree requirements earlier than 5 terms, they must register and pay fees for a minimum of the equivalent of 5 terms of full-time study. All requirements for a master’s degree must be fulfilled within 12 terms (4 years) of registration as a full-time or part-time master’s student in accordance with Faculty of Graduate Studies’ registration policies.

Maîtrise en affaires publiques et internationales : Cours

Les étudiants doivent avoir complété cinq trimestres d’études à temps plein pour un total de 45 crédits de cours comme suit :

Public & International Affairs 6200 1.5: Colloque: Le Canada et sa place dans le monde. Les étudiants doivent participer au colloque lors de leurs deux premiers semestres, pour un total de 3,0 crédits.

Public & International Affairs 6000 3.0: La gestion publique

Public & International Affairs 6001 3.0: Le processus d’élaboration de politiques

Public & International Affairs 6002 3.0: Économie et politique publique

Public & International Affairs 6003 3.0: Méthodes de recherche

Public & International Affairs 6100 3.0: Capstone Seminar

Public & International Affairs 6400 6.0: Stage. Les étudiants ont l’occasion de faire un stage (dans la fonction publique fédérale et provinciale ou dans une organisation non gouvernementale ou internationale) normalement pendant l’été entre la première année et la seconde année d’études. Pour ce faire, ils doivent s’inscrire à Public & International Affairs 6400 6.0. S’ils n’obtiennent pas de stage ou s’ils ne le complètent pas, ils doivent suivre des cours facultatifs supplémentaires pour obtenir un total de six crédits.

+21 crédits de cours facultatifs

Normalement, les étudiants du programme doivent compléter l’équivalent de sept demi-cours (21 crédits) dans leur première année d’études et l’équivalent de six demi-cours (18 crédits) dans leur seconde année d’études.

Les étudiants doivent prendre au moins un tiers de leurs cours crédités dans la langue seconde, anglais ou français.

Chaque année, environ une moitié des cours sont offerts en anglais et l’autre moitié en français.

ENTRÉE AU PROGRAMME

Le programme de la MAPI peut être complété à temps plein. Le programme débute au trimestre d’automne.

DURÉE DU PROGRAMME

La durée prévue d’obtention d’un diplôme pour les étudiants et étudiantes de maîtrise à temps plein est de 5 trimestres. Les étudiants et étudiantes qui terminent leurs études avant cinq trimestres doivent s’inscrire et payer les frais d’inscription pour l’équivalent de cinq trimestres d’études à temps plein au minimum. Toutes les conditions d’obtention du diplôme de maîtrise doivent être remplies dans les 12 trimestres (4 ans) suivant l’inscription en tant qu’étudiant ou étudiante de maîtrise à temps plein ou à temps partiel, conformément aux politiques d’inscription de la Faculté des études supérieures.

Master’s in Public & International Affairs Degree by Major Research Paper

Students must successfully complete five terms of full-time study comprised of a total of 36 credits in course work plus a major research paper as follows:

Public & International Affairs 6200 1.5: Colloquium: Canada and its Place in the World. Students are required to participate in the colloquium in their first two terms for a total of 3.0 credits.
Public & International Affairs 6000 3.0: Public Management
Public & International Affairs 6001 3.0: The Policy Process
Public & International Affairs 6002 3.0: Economics and Public Policy
Public & International Affairs 6003 3.0: Research Methods
Public & International Affairs 6400 6.0: Internship.
Students unsuccessful in obtaining an internship must take six additional elective credits.

Students are expected to complete an internship (with a federal or provincial government, non-governmental organization or international organization), normally during the summer between Year I and Year II. Students must apply for an internship. If they are successful in obtaining one, they must enrol in Public & International Affairs 6400 6.0. Students unsuccessful in obtaining an internship must take six additional elective credits.

+15 credits in elective courses

Normally, students in the program complete the equivalent of seven 3.0 courses in their first year of study and the equivalent of three 3.0 courses in their second year of study.

Students are required to take at least one-third of course credits in their second language, English or French. In a given year, approximately half the courses are offered in English and half in French.


Major Research Paper
Candidates are required to write a major research paper on an approved topic in the area of public and international affairs. The paper should be approximately 70 pages in length, and should situate the topic within the broader literature as well as the relevant theory, to explain the methodology and critique the sources used. It must be completed by the end of the fifth term of study.

Students interested in pursuing the master’s by major research paper must first obtain permission from the Graduate Program Director. The faculty member who agrees to supervise the major research paper must also approve the topic to be studied. The major research paper is graded by the supervisor and a second reader, chosen in consultation with the student and approved by the Graduate Program Director.

PROGRAM ENTRY
The MPIA program can be completed on a full-time basis. Entry is fall term.

PROGRAM LENGTH
The expected degree completion time for full-time master’s students is 5 terms. For those students who complete degree requirements earlier than 5 terms, they must register and pay fees for a minimum of the equivalent of 5 terms of full-time study. All requirements for a master’s degree must be fulfilled within 12 terms (4 years) of registration as a full-time or part-time master’s student in accordance with Faculty of Graduate Studies’ registration policies.

Maîtrise en affaires publiques et internationales : Diplôme Mémoire de recherche

Les étudiants complètent cinq trimestres d’études à temps plein pour un total de 36 crédits avant d’écrire leur mémoire de recherche.

Public & International Affairs 6200 1.5: Colloque: Le Canada et sa place dans le monde. Les étudiants doivent participer au colloque lors de leurs deux premiers semestres, pour un total de 3,0 crédits.

Public & International Affairs 6000 3.0: La gestion publique

Public & International Affairs 6001 3.0: Le processus d’élaboration de politiques

Public & International Affairs 6002 3.0: Économie et politique publique

Public & International Affairs 6003 3.0: Méthodes de recherche

Public & International Affairs 6400 6.0: Stage. Les étudiants n’ayant pas complété ce stage doivent prendre des cours facultatifs supplémentaires pour obtenir six crédits.

Les étudiants auront l’occasion de faire un stage (au gouvernement fédéral ou provincial, ou dans une organisation non gouvernementale ou internationale) normalement pendant l’été entre la première année et la deuxième année d’études. S’ils réussissent à trouver un stage, ils doivent s’inscrire à Public & International Affairs 6400 6.0. Ceux qui ne complètent pas ce stage devront suivre des cours facultatifs supplémentaires pour obtenir six crédits.

+15 crédits de cours facultatifs

Normalement, les étudiants du programme doivent compléter un équivalent de sept demi-cours (3 crédits pour chaque demi-cours) dans leur première année d’études et un équivalent de six demi-cours (3 crédits pour chaque demi-cours) dans la deuxième année d’études.

Les étudiants doivent prendre au moins un tiers de leur cours crédités dans la langue officielle seconde. Environ la moitié des cours sont offerts en anglais et moitié en français à l’année.

Mémoire de recherche

Les candidats sont tenus de rédiger un mémoire de recherche sur un sujet relevant des affaires publiques et internationales. Ce travail, d’une longueur de 70 pages, doit chercher à situer le thème choisi dans le contexte de la littérature générale et des théorie pertinentes, à expliquer la méthodologie et critiquer les sources utilisées. Il doit être soumis à la mi-avril de la cinquième session d’études.

Les étudiants souhaitant poursuivre la maîtrise avec mémoire de recherche doivent d’abord obtenir l’autorisation du directeur du programme d’études supérieures. Le membre du corps professoral qui accepte de superviser le mémoire de recherche doit également approuver le sujet à étudier. Le mémoire de recherche est évalué par le superviseur et un second lecteur, choisi en consultation avec l’étudiant et approuvé par le directeur du programme d’études supérieures.

ENTRÉE AU PROGRAMME

Le programme de la MAPI peut être complété à temps plein. L’entrée est dans le trimestre d’automne.

DURÉE DU PROGRAMME

 La durée prévue d’obtention d’un diplôme pour les étudiants et étudiantes de maîtrise à temps plein est de 5 trimestres. Les étudiants et étudiantes qui terminent leurs études avant cinq trimestres doivent s’inscrire et payer les frais d’inscription pour l’équivalent de cinq trimestres d’études à temps plein au minimum. Toutes les conditions d’obtention du diplôme de maîtrise doivent être remplies dans les 12 trimestres (4 ans) suivant l’inscription en tant qu’étudiant ou étudiante de maîtrise à temps plein ou à temps partiel, conformément aux politiques d’inscription de la Faculté des études supérieures.

DUAL DEGREE PROGRAM
MASTER OF PUBLIC & INTERNATIONAL AFFAIRS and MASTER EN ADMINISTRATIONS PUBLIQUE DE L’INSTITUT D’ÉTUDES POLITIQUES DE L’UNIVERSITÉ DE STRASBOURG OR
DUAL DEGREE PROGRAM MASTER OF PUBLIC AND INTERNATIONAL AFFAIRS, YORK UNIVERSITY and MASTER EN AFFAIRES EUROPÉENNES ET INTERNATIONALES, UNIVERSITÉ DE STRASBOURG

York University students in the dual degree program must successfully complete five terms of full-time study comprised of the following requirements:

Year I

Year I dual degree program consists of 21 credits in course work completed at York University, plus an internship, as follows:

Coursework

Students must successfully complete the following courses:

Public & International Affairs 6200 1.5: Colloquium: Canada and its Place in the World (Students are required to participate in the colloquium in their first two terms for a total of 3.0 credits.)

Public & International Affairs 6000 3.0: Public Management;

Public & International Affairs 6001 3.0: The Policy Process;

Public & International Affairs 6002 3.0: Economics and Public Policy;

Public & International Affairs 6003 3.0: Research Methods;

+6 credits in elective courses.

Internship

York University students in the dual degree program are required to complete an internship (with a federal or provincial government, nongovernmental organization or international organization), normally during the summer between Year I and Year II. Students must apply for an internship. If they are successful in obtaining one, they must enrol in Public & International Affairs 6400 6.0, Internship. Students unsuccessful in obtaining an internship must take six additional elective credits. (Strasbourg students in the dual degree program are required to complete an internship in Year II.)

Year II

York University students in Year II of the dual degree program are required to complete 18 credits in course work at the Université de Strasbourg. The Year II curriculum consists of a choice of courses with a more specialized focus. The 18 credits are selected in consultation with the Graduate Program Director of Public & International Affairs.

The course selection by Strasbourg students in the dual degree program are reviewed and approved by both institutions to establish equivalencies and to ensure that the academic objectives and expected learning outcomes of the dual degree program are supported and achieved.

Strasbourg students must complete an internship in Year II of the dual degree program.

Note: Strasbourg students who do not successfully complete Year I of the dual degree program at York University may petition for reinstatement and to repeat courses as required, or they may pursue their studies at the Institut d’Études Politiques of Strasbourg program, in which case they will not be eligible for the York degree. York University students who do not successfully complete their Year II of the dual degree program may petition for reinstatement and to repeat courses at the Institut d’Études Politiques Strasbourg toward the dual degree program, or to pursue their studies in the Graduate Program in Public & International Affairs at York University, in which case they will not be eligible for the Strasbourg degree.

PROGRAM ENTRY

The MPIA program can be completed on a full-time basis. Entry is fall term.

PROGRAM LENGTH

The expected degree completion time for full-time master’s students is 5 terms. For those students who complete degree requirements earlier than 5 terms, they must register and pay fees for a minimum of the equivalent of 5 terms of full-time study. All requirements for a master’s degree must be fulfilled within 12 terms (4 years) of registration as a full-time or part-time master’s student in accordance with Faculty of Graduate Studies’ registration policies.

PROGRAMME DE DOUBLE DIPLÔME
MAÎTRISE EN AFFAIRES PUBLIQUES ET INTERNATIONALES et le MASTER EN ADMINISTRATIONS PUBLIQUE DE L’INSTITUT D’ÉTUDES POLITIQUES de L’UNIVERSITÉ DE STRASBOURG OU
MAÎTRISE EN AFFAIRES PUBLIQUES ET INTERNATIONALES et le MASTER EN AFFAIRES EUROPÉENES ET INTERNATIONALES de L’UNIVERSITÉ DE STRASBOURG

Les étudiants au double diplôme de l’Université York doivent avoir complété cinq trimestres d’études à temps plein comme suit:

1ère année

La première année du programme de double diplôme comporte 21 crédits suivis à l’Université York, ainsi qu’un stage, comme suit:

Cours

Les étudiants doivent réussir les cours suivants:

Public & International Affairs 6200 1.5: Colloque: Le Canada et sa place dans le monde. Les étudiants doivent participer au colloque lors de leurs deux premiers termes, pour un total de 3,0 crédits.

Public & International Affairs 6000 3.0: La gestion publique

Public & International Affairs 6001 3.0: Le processus d’élaboration de politiques

Public & International Affairs 6002 3.0: Économie et politique publique

Public & International Affairs 6003 3.0: Méthodes de recherche

+6 crédits de cours facultatifs

Stages

Les étudiants de l’Université York du programme de double diplôme doivent faire un stage (au gouvernement fédéral ou provincial, ou dans une organisation non gouvernementale ou internationale) normalement pendant l’été entre la première année et la seconde année d’études. Pour obtenir un stage, les étudiants doivent présenter une demande formelle. S’ils en en décrochent, ils doivent s’inscrire au cours Public & International Affairs 6400 6.0. Internship. Ceux qui n’obtiennent pas de stage ou ne le complètent pas doivent suivre des cours additionnels afin d’obtenir six crédits. (Les étudiants de Strasbourg du programme de double diplôme doivent compléter un stage dans la 2ème année).

2ème année

Les étudiants de l’Université York en deuxième année du programme de double diplôme doivent compléter 18 crédits à l’Université de Strasbourg. Le programme de deuxième année comporte un choix de plus cours spécialisés offerts par l’Institut d’études politiques de Strasbourg. Les 18 crédits sont choisis en consultation avec le directeur du programme d’études supérieures en affaires publiques et internationales.

Le choix de cours par les étudiants de Strasbourg dans le programme de double diplôme sont examinés et approuvés par les deux institutions afin d’établir les équivalences et de s’assurer que les objectifs académiques du programme de double diplôme soient atteints et réalisés.

Les étudiants de Strasbourg doivent compléter un stage dans la deuxième année du programme de double diplôme.

Remarque: Les étudiants de Strasbourg qui ne réussissent pas la première année du programme de double diplôme à l’Université York peuvent demander de réintégrer et de reprendre des cours selon les besoins, ou ils peuvent poursuivre leurs études à l’Institut d’études politiques de Strasbourg. Dans ce dernier cas, ils ne pourront pas obtenir de diplôme de l’Université York. Les étudiants de l’Université York qui ne réussissent pas leur deuxième année du programme de double diplôme peuvent demander de réintégrer et de reprendre des cours à l’Institut d’études politiques de Strasbourg dans le but d’obtenir le double diplôme, ou de poursuivre leurs études dans le programme d’études supérieures en affaires publiques et internationales à l’Université York. Dans ce dernier cas, ils ne pourront pas obtenir le diplôme de Strasbourg.

ENTRÉE AU PROGRAMME

Le programme de la MAPI peut être complété à temps plein. L’entrée est dans le trimestre d’automne.

DURÉE DU PROGRAMME

La durée prévue d’obtention d’un diplôme pour les étudiants et étudiantes de maîtrise à temps plein est de 5 trimestres. Les étudiants et étudiantes qui terminent leurs études avant cinq trimestres doivent s’inscrire et payer les frais d’inscription pour l’équivalent de cinq trimestres d’études à temps plein au minimum. Toutes les conditions d’obtention du diplôme de maîtrise doivent être remplies dans les 12 trimestres (4 ans) suivant l’inscription en tant qu’étudiant ou étudiante de maîtrise à temps plein ou à temps partiel, conformément aux politiques d’inscription de la Faculté des études supérieures.