Making Disciplinary Information about Professional Accountants Available to the Public in Ontario
The literature notes popular perceptions that accounting scandals are on the rise and that the accounting profession has a trust deficit. Following the unification of accounting designations in Canada in 2014, this paper draws on legitimacy theory and the practices of other professional bodies to examine how the accounting profession in Ontario communicates its accountability regime to build public trust and protect the interests of lay clients. It has been suggested that previous accounting disciplinary regimes lacked transparency to communicate member offenses to the public and thus protected members from public scrutiny. This study reveals that the Chartered Professional Accountants of Ontario has evolved its public awareness regime to create easier public access to member disciplinary details, thus engaging both pragmatic and moral legitimacy. However, more needs to be done to ensure consistency with the public interest objectives of maintaining public trust, transparency, and public awareness.
La littérature note les perceptions populaires selon lesquelles les scandales comptables sont en hausse et que la profession comptable a un déficit de confiance. Suite à l’unification des désignations comptables au Canada en 2014, cet article s’appuie sur la théorie de la légitimité et les pratiques d’autres organismes professionnels pour examiner comment la profession comptable en Ontario communique son régime de responsabilité pour établir la confiance publique et protéger les intérêts des clients non spécialisés. Il a été suggéré que les régimes disciplinaires comptables précédents manquaient de transparence pour communiquer les infractions des membres au public, protégeant ainsi les membres de l’examen public. Cette étude révèle que les Comptables Professionnels Agréés de l’Ontario ont évolué leur régime de sensibilisation publique pour créer un accès plus facile aux détails disciplinaires des membres, engageant ainsi à la fois une légitimité pragmatique et morale. Cependant, davantage de choses doivent être faites pour assurer la cohérence avec les objectifs d’intérêt public de maintien de la confiance publique, de transparence et de sensibilisation publique.
Year of Publication: 2022Publisher website
Author: Felix Odartey-Wellington, Leslie J Wardley