From “Cafeteria Stereo System” to the Airwaves: The Evolution of Cape Breton University’s Caper Radio

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From “Cafeteria Stereo System” to the Airwaves: The Evolution of Cape Breton University’s Caper Radio

This paper illustrates that campus radio continues to be relevant within the Canadian media ecosystem. Because of the unique commitments of campus-community radio, this sector constitutes an important part of the Canadian broadcasting ecosystem. In July 2019, the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission licensed Caper Radio as a campus broadcaster located in Nova Scotia’s Cape Breton University. This marked a milestone in the evolution of a broadcaster that started as a cafeteria stereo system in the 90s and which enjoys cultural significance within the local creative arts milieu. Within the context of Canadian broadcasting policy and regulation, this article draws on archival data and semi-structured interviews to account for Caper Radio’s evolution. It argues that Caper Radio has historically existed on the margins not just of the broadcast spectrum but also within its host university. However, as its recent licensing and shift towards more engagement by institutional stakeholders show, Caper Radio continues to be relevant as a campus broadcaster. The history of Caper Radio contributes to the literature on campus broadcasting in Canada.

 

Cet article illustre que la radio universitaire continue d’être pertinente au sein de l’écosystème médiatique canadien. En raison des engagements uniques de la radio communautaire universitaire, ce secteur constitue une partie importante de l’écosystème de radiodiffusion canadien. En juillet 2019, le Conseil de la radiodiffusion et des télécommunications canadiennes a accordé une licence à « Caper Radio » en tant que diffuseur universitaire situé à l’Université du Cap-Breton en Nouvelle-Écosse. Cela a marqué une étape dans l’évolution d’un diffuseur qui a commencé comme un système stéréo de cafétéria dans les années 90 et qui jouit d’une importance culturelle au sein du milieu des arts créatifs local. Dans le contexte de la politique et de la réglementation de la radiodiffusion canadienne, cet article s’appuie sur des données d’archives et des interviews semi-structurées pour rendre compte de l’évolution de « Caper Radio. » Il soutient que « Caper Radio » a historiquement existé aux marges non seulement du spectre de diffusion mais aussi au sein de son université hôte. Cependant, comme le montrent sa récente licence et son passage à un engagement accru des parties prenantes institutionnelles, elle continue d’être pertinent en tant que diffuseur universitaire. L’histoire de « Caper Radio » contribue à la littérature sur la diffusion universitaire au Canada.

Year of Publication: 2023
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Author: Bryce McNeil, Felix Odartey-Wellington, Joe Costello, Joel Inglis
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