Building radio publics in post-war Canada

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Building radio publics in post-war Canada

This article examines architecture designed and built by the Canadian Broadcasting Corporation/Radio-Canada (CBC) from 1940–1953. Following the Second World War, the construction of buildings across the country confirmed and solidified the Crown Corporation’s position as a national service, reinforcing social democratic values held by cultural elites. These buildings became important material components of radio publics as they amplified the public broadcaster’s presence. Focussing on transmission stations and studios, the article shows how the building of radio infrastructure strategically promoted a sense of national community on the one hand yet tapped into regionalism on the other. The article illuminates the overlooked material presence of radio and adds to recent scholarly interest in studying media houses by arguing that the architecture of radio was instrumental in the composition of modern, mediated publics in the mid-twentieth century.

 

Cet article examine l’architecture conçue et construite par la « Canadian Broadcasting Corporation/Radio-Canada (CBC) » de 1940 à 1953. Après la Seconde Guerre mondiale, la construction de bâtiments à travers le pays a confirmé et solidifié la position de la Société d’État en tant que service national, renforçant les valeurs sociales-démocratiques chères aux élites culturelles. Ces bâtiments sont devenus des éléments matériels importants du public radiophonique, amplifiant la présence du diffuseur public. En se concentrant sur les stations de transmission et les studios, l’article montre comment la construction des infrastructures radio a stratégiquement promu un sentiment de communauté nationale d’une part, tout en exploitant le régionalisme d’autre part. L’article met en lumière la présence matérielle négligée de la radio et contribue à l’intérêt académique récent pour l’étude des maisons de médias en arguant que l’architecture de la radio a été essentielle dans la composition des publics modernes et médiatisés au milieu du XXe siècle.

Year of Publication: 2018
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Author: Michael Windover
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