Mapping the Mass Circulation of Early Cinema: Film Debuts Coast-to-Coast in Canada in 1896 and 1897
While little work has been devoted to this topic, it is now known that within a few months of the first public screening in Montreal in June 1896, films travelled from coast to coast across Canada. Each locality has its own history of cinema, and when combined, these histories help to map the novelty of a cultural practice that encompassed much more than the simple collection of technological devices and the chronicling of events affecting disparate audiences. Documenting the circulation of early films shows how the new medium enabled each locality to relate to its region and beyond. To include this regional reality, this article extends the scope and duration of what we call the beginnings of cinema to the national scale and covers the entire first year of screenings. Drawing on newspaper accounts and advertising, the article thus provides a comprehensive view of the mass circulation of early cinema in Canada and thus accounts for regional variations in the exhibition of films in relation to already existing commercial communications networks.
Bien que peu de travaux aient été consacrés à ce sujet, on sait maintenant que, quelques mois après la première projection publique à Montréal en juin 1896, les films ont voyagé d’un océan à l’autre à travers le Canada. Chaque localité a sa propre histoire du cinéma et ensemble, ces histoires aident à cartographier la nouveauté d’une pratique culturelle qui englobait bien plus que la simple collection de dispositifs technologiques et la chronique d’événements affectant des publics disparates. Documenter la circulation des premiers films montre comment le nouveau média permettait à chaque localité de se connecter à sa région et plus encore. Pour inclure cette réalité régionale, cet article étend la portée et la durée de ce que nous appelons les débuts du cinéma à l’échelle nationale et couvre toute la première année des projections. En s’appuyant sur les comptes rendus de journaux et la publicité, l’article fournit ainsi une vue d’ensemble de la circulation de masse du cinéma précoce au Canada et rend compte des variations régionales dans l’exposition des films en relation avec les réseaux de communication commerciaux déjà existants
Year of Publication: 2012Publisher website
Author: Paul S. Moore