Nationalist Filmgoing without Canadian-Made Films? (Book Chapter)
While many studies have been written on national cinemas, Early Cinema and the “National” is the first anthology to focus on the concept of national film culture from a wide methodological spectrum of interests, including not only visual and narrative forms, but also international geopolitics, exhibition and marketing practices, and pressing linkages to national imageries. The essays in this richly illustrated, landmark anthology are devoted to reconsidering the nation as a framing category for writing cinema history. Many of the 34 contributors show that concepts of a national identity played a role in establishing the parameters of cinema’s early development, from technological change to discourses of stardom, from emerging genres to intertitling practices. Yet, as others attest, national meanings could often become knotty in other contexts, when concepts of nationhood were contested in relation to colonial/imperial histories and regional configurations. Early Cinema and the “National” takes stock of a formative moment in cinema history, tracing the beginnings of the process whereby nations learned to imagine themselves through moving images.
Bien que de nombreuses études aient été écrites sur les cinémas nationaux, « Early Cinema and the National » est la première anthologie à se concentrer sur le concept de culture cinématographique nationale à partir d’un large éventail méthodologique d’intérêts, incluant non seulement les formes visuelles et narratives, mais aussi la géopolitique internationale, les pratiques d’exposition et de marketing, et les liens pressants avec les imageries nationales. Les productions écrites sur cette anthologie richement illustrée, sont consacrés à reconsidérer la nation comme une catégorie de cadrage pour écrire l’histoire du cinéma. Beaucoup des 34 contributeurs montrent que les concepts d’identité nationale ont joué un rôle dans l’établissement des paramètres du développement précoce du cinéma, des changements technologiques aux discours sur le vedettariat, des genres émergents aux pratiques d’intertitres. Pourtant, comme d’autres l’attestent, les significations nationales pouvaient souvent devenir complexes dans d’autres contextes, lorsque les concepts de nation étaient contestés en relation avec les histoires coloniales, impériales et les configurations régionales. « Early Cinema and the National » fait le point sur un moment formateur de l’histoire du cinéma, retraçant les débuts du processus par lequel les nations ont appris à s’imaginer à travers les images animées.
Year of Publication: 2008Publisher website
Author: Paul S. Moore