Now Playing: Early Moviegoing and the Regulation of Fun
Using Toronto as a case study, and focusing on a period from the opening of the first theaters showcasing moving pictures in 1906 to the end of World War I, Now Playing locates the origins of our present-day mass audience in the culture of cities. Paul S. Moore examines the emergence of everyday moviegoing and its regulation through neglected details like fire safety, newspaper ads, serial films, and amusement taxes, connecting them to more familiar themes of studio ownership of theaters, censorship, and journalism. In Toronto–a foreign city inside the American mass market–patriotism ultimately comes to the fore as civic forms of showmanship turn the simple act of “going to the movies” into a form of citizenship.
En utilisant Toronto comme étude de cas et en se concentrant sur une période allant de l’ouverture des premiers cinémas montrant des films animés en 1906 à la fin de la Première Guerre mondiale, « Now Playing » situe les origines de notre public de masse actuel dans la culture urbaine. Paul S. Moore examine l’émergence de la fréquentation quotidienne des cinémas et sa régulation à travers des détails négligés tels que la sécurité incendie, les publicités dans les journaux, les films en série et les taxes de divertissement, les reliant à des thèmes plus familiers comme la propriété des studios de cinéma, la censure et le journalisme. À Toronto, une ville étrangère dans le marché de masse américain, le patriotisme finit par prendre le devant de la scène alors que les formes civiques de spectacle transforment le simple acte d’aller au cinéma en une forme de citoyenneté.
Year of Publication: 2008Publisher website
Author: Paul S. Moore