The Use of TikTok for Political Campaigning in Canada: The Case of Jagmeet Singh

Home » Publications » The Use of TikTok for Political Campaigning in Canada: The Case of Jagmeet Singh

The Use of TikTok for Political Campaigning in Canada: The Case of Jagmeet Singh

Cover of the Social Media + Society journal.

TikTok is a critical platform for political campaigns seeking to engage with new publics through digital advocacy. Jagmeet Singh, the leader of Canada’s New Democratic Party, has emerged as a TikTok celebrity since establishing his profile in 2019. At the time of writing, he is the only Canadian federal party leader using TikTok with his interactions greatly surpassing those on his other social media profiles. Strategically utilizing TikTok to promote his social justice-oriented political platform and to build momentum in preparation for a snap election, his digital campaign has received extensive attention from the Canadian press. Through qualitative content analysis of his videos and news media coverage of Singh’s activity on TikTok, this article questions how his TikTok profile thematically engages with social democratic politics within the context of the permanent campaign. Attention is directed toward how Singh employs TikTok’s features to establish his brand of left-wing populism and advocate against systematic social inequality to appeal to TikTok’s youthful demographic.

 

TikTok est une plateforme cruciale pour les campagnes politiques cherchant à engager de nouveaux publics par le biais du plaidoyer numérique. Jagmeet Singh, le chef du nouveau parti démocratique du Canada, est devenu une célébrité sur TikTok depuis qu’il a créé son profil en 2019. Au moment de la rédaction, il est le seul chef de parti fédéral canadien à utiliser TikTok, avec des interactions dépassant largement celles de ses autres profils sur les réseaux sociaux. Utilisant stratégiquement TikTok pour promouvoir sa plateforme politique orientée vers la justice sociale et pour gagner du terrain en vue d’une élection surprise, sa campagne numérique a attiré une attention considérable de la part de la presse canadienne. Grâce à une analyse qualitative du contenu de ses vidéos et de la couverture médiatique de l’activité de Singh sur TikTok, cet article examine comment son profil TikTok engage thématiquement avec la politique sociale-démocrate dans le contexte de la campagne permanente. L’attention est portée sur la manière dont Singh utilise les fonctionnalités de TikTok pour établir sa marque de populisme de gauche et plaider contre l’inégalité sociale systématique afin de séduire le jeune public de TikTok.

Year of Publication: 2023
Publisher website
Author: Aidan Moir
Categories: