Women, Radio Broadcasting and the Depression: A “Captive” Audience from Household Hints to Story Time and Serials
The image of women radio listeners during the Depression is unduly influenced by contemporary ideas about daytime serial dramas. This distortion must be revisited in light of new evidence uncovered through content analysis of the program schedule and interview research. Interviews reveal that the conception of listening both as an active and a passive activity took time to develop. Conceptions of and forms of listening served to influence program scheduling. The program schedules evolved slowly and content analysis reveals that women’s programming did not fall into an established routine until the latter part of the 1930s.
L’image des auditrices de radio pendant la Grande Dépression est indûment influencée par les idées contemporaines sur les drames radiophoniques diffusés en journée. Cette distorsion doit être réexaminée à la lumière de nouvelles preuves découvertes par l’analyse de contenu des grilles de programmes et des recherches par entretien. Les entretiens révèlent que la conception de l’écoute, à la fois comme une activité active et passive, a mis du temps à se développer. Les conceptions et les formes d’écoute ont influencé la programmation des émissions. Les grilles de programmes ont évolué lentement et l’analyse de contenu montre que la programmation féminine ne s’est installée dans une routine établie qu’à partir de la fin des années 1930.
Year of Publication: 2008Publisher website
Author: Anne F. MacLennan