Glendon, is a future-enabling, bilingual campus committed to teaching excellence, inclusion, accessibility and diversity.
While various attributes can define the Glendon Campus and set it apart from other liberal arts institutions, it is worth highlighting its bilingual status. The deliberate inclusion of bilingualism at the very heart of our programs makes Glendon a unique institution in Canada. But Glendon’s commitment to language diversity does not stop at official languages – far from it. Linguistic and cultural plurality is embedded in our faculty’s DNA, and we believe it to be a key distinctive feature for post-secondary education in the 21st century; a time where the notion of borders is challenged, and where success belongs to those who can see and function beyond the confines of one’s language and culture. To embark on the path of plurilingualism is an act of recognition of the value of cultural empathy and mutual enrichment. Values that are close to the heart of our teaching staff, like Karen Devonish-Mazzotta, a graduate and now an instructor in the popular BEd for teachers of French as a Second Language program. Last fall, she received the prestigious Canadian Parents for French (Ontario) McGillivray Award in recognition of her leadership and commitment in promoting the development of French Second Language (FSL) learning in Ontario.
Inclusion, accessibility and diversity are core priorities we aim to further at Glendon. In 2020, our Principal’s Teaching Excellence Awards recognized Course Director Victoria Freeman and Professor Philippe Theophanidis. Freeman is celebrated for her interdisciplinary approach to breaking through "settler unconsciousness" and her focus on fostering students' appreciation for the importance of decolonization and reconciliation in Canada. Theophanidis dedicates entire classes to non-western perspectives, and inclusivity is rooted in his pedagogical approach. We embrace the opportunity to meet these priorities to bring inclusion, accessibility and diversity to our teaching pedagogy and curriculum.
The challenge of pivoting to online courses in 2020 was embraced by our colleagues and made possible by the support provided by many to create a community of practice. Professor Henriette Gezundhajt is an example of that engagement towards online teaching; her expertise in Moodle and her willingness to develop resources in French and support her colleagues led her to win the Minister of Colleges and Universities’ Award of Excellence. Thanks to her work, and to all Glendon faculty members and students, we will continue to innovate, be agile, enterprising and to be pedagogical agents of change in the post-COVID era.
Each and every day, I take great pride in the work that our faculty members continue to accomplish, their commitment to student and faculty priorities, as exemplified by Lee Frew, who won a President’s University-Wide Teaching Award. Building on a long-standing tradition of cutting-edge pedagogy, Glendon is ready to embrace all opportunities to innovate, whatever the future may hold for post-secondary teaching and learning.
Marco Fiola
Principal, Glendon Campus
L’engagement de Glendon envers la diversité linguistique est ancré dans l’ADN de notre campus
Glendon est un campus bilingue tourné vers l’avenir et engagé envers l’excellence de l’enseignement, l’inclusion, l’accessibilité et la diversité.
Divers attributs définissent le campus Glendon et le font se démarquer d’autres établissements d’arts libéraux, mais il convient de souligner son statut bilingue. L’inclusion délibérée du bilinguisme au cœur même de nos programmes fait de Glendon un établissement unique en son genre au Canada. L’engagement de Glendon en faveur de la diversité linguistique ne s’arrête pas aux langues officielles, loin de là. La pluralité linguistique et culturelle est inscrite dans l’ADN de notre corps professoral. Nous pensons que c’est une caractéristique clé de l’enseignement supérieur du 21e siècle, époque où la notion de frontières est remise en question et où le succès récompense ceux qui sont capables de voir et de fonctionner au-delà des limites de leur langue et de leur culture. S’engager sur la voie du plurilinguisme revient à reconnaître la valeur de l’empathie culturelle et de l’enrichissement mutuel. Ces valeurs sont au cœur de notre personnel enseignant, comme Karen Devonish-Mazzotta, diplômée et maintenant formatrice du populaire programme B. Éd. pour les professeurs de français langue seconde. En automne dernier, Canadian Parents for French (Ontario) lui a décerné le prestigieux McGillivray Award pour son leadership et son engagement envers le développement de l’apprentissage du français langue seconde (FLS) en Ontario.
L’inclusion, l’accessibilité et la diversité sont des priorités fondamentales que nous voulons faire progresser à Glendon. En 2020, le Prix d’excellence en enseignement du principal de Glendon a récompensé la professeure Victoria Freeman et le professeur Philippe Theophanidis. La professeure Freeman est reconnue pour son approche interdisciplinaire visant à briser « l’inconscient des colons » et pour son souci de faire comprendre aux étudiants l’importance de la décolonisation et de la réconciliation au Canada. Le professeur Theophanidis consacre des classes entières à des perspectives non occidentales, et l’inclusivité est ancrée dans son approche pédagogique. Nous saisissons l’occasion de concrétiser ces priorités pour intégrer inclusion, accessibilité et diversité à notre pédagogie et à nos programmes d’enseignement.
Le défi de passer à des cours en ligne en 2020 a été relevé par nos collègues et rendu possible grâce au soutien apporté par de nombreuses personnes pour créer une communauté de pratique. La professeure Henriette Gezundhajt est un bel exemple de cet engagement envers l’enseignement en ligne; son expertise avec Moodle et sa volonté de développer des ressources en français et d’appuyer ses collègues l’ont amenée à remporter le Prix d’excellence du ministre des Collèges et Universités. Grâce à son travail et à tous les membres du corps professoral et du corps étudiant de Glendon, nous continuerons à être innovateurs, flexibles et audacieux et à faire figure d’artisans pédagogiques du changement dans l’ère post-COVID.
Chaque jour, le travail que nos professeurs — comme Lee Frew qui a remporté le Prix d’enseignement de la présidente de l’Université — ne cessent d’accomplir et leur engagement envers les priorités des étudiants et des professeurs me remplissent de fierté. Fort d’une longue tradition de pédagogie de pointe, le campus Glendon est prêt à saisir toutes les occasions d’innover que l’avenir réserve à l’enseignement et à l’apprentissage postsecondaires.
Marco Fiola
Principal du campus Glendon